Projektek

Az alábbiakban felsorolt témakörök (vagy azok egyes részei) olyan egy vagy többszemélyes csoportmunkát igényelnek, amelyeknek végeredménye egy(vagy több) A4-es vagy A3-as lapra elkészített szöveges-rajzos bemutató.

Ezeknek a projekteknek az elkészülési ideje lehet fél év vagy akár egy teljes év is. Nem a kapkodásról szól, hanem a pontos, precíz munkafolyamatról és a csoportos együttmüködésről.

Az elkészült szemléletes műveket elbíráljuk, majd az arra érdemeseket bekereteztetjük és elhelyezzük a számítógépes terem falán.



  1. Civilizációk
    1. Barlangrajzok Kr.e. 10. évezredig: Lascaux-barlang
    2. Babilónia Kr.e. 4. évezred: ékírás, hatvanas számrendszer
    3. Egyiptom: hieroglifa, Rosette-kő
    4. Inka Kr.e. 1100: kipu
    5. India: tízes alapú, helyiértékes számrendszer, Brahmagupta (nulla)
    6. Kína Kr.e. 5. század: számolásra való pálcikák, rácsos módszer (gelósia)
    7. Arab: számjegyek, algebra, Abu Ja'far Muhammad idn Musa Al-Khwarizmi(790-840)
    8. Róma: római számok
    9. Abakusz: abax (=táblácska), calculus(=kavics), szorobán

  2. Személyek
    1. Leonardo da Pisa (1175-1250)
    2. Wilhelm Schickard (1592-1635)
    3. John Napier (1550-1617)
    4. Blaise Pascal (1623-1662)
    5. Gottfried Wilhelm Leibnitz (1646-1716)
    6. Gaspard de Prony (1755-1839)
    7. Joseph Marie Jackard (1751-1834)
    8. Charles Babage (1792-1871)
    9. Ada Byron (1815-1864)
    10. George Boole (1815-1864)
    11. Hermann Holerith (1860-1929)
    12. Konrad Zuze (1910-1985)
    13. Alan Mathison Turing (1912-1954)
    14. Nemes Tihamér (1895-1960)
    15. Neumann János (1903-1957)
    16. Kozma László (1902-1983)
    17. Kalmár László (1905-1976)
    18. Kemény János (1926-1992)

  3. Számítógép generációk
    1. 0. generáció 1943 előtt (relék, elektromechanikus gépek): lyukkártya, lyukszalag
    2. 1. generáció 1943-1958 (elektroncsövek, elektronikus számítógép): ENIAC
    3. 2. generáció 1958-1965 (tranzisztor, félvezetők): ferritgyűrű, mágneslemez, Fortran
    4. 3. generáció 1965-1972 (IC, integrált áramkör): grafikus monitor, Algol, Cobol, Basic
    5. 4. generáció 1972-1990 (chip, mikroprocesszor): Intel 4004, Atari 8800, számítógépvírusok
    6. 5. generáció 1991- (MI, mesterséges intelligencia): párhuzamos gépek, Deep Blue

  4. Számítógépek
    1. Colossus: 1500 elektroncső, 5kHz-es órajel, 25000karakter/másodperc, Enigma
    2. ABC: Vincent Atanassof és John Berry
    3. Mark I: Howard Aiken
    4. UNIVAC: számok mellett szöveget is kezel
    5. IBM PC 80286 - 80586

  5. Operációs rendszerek
    1. MS-DOS: 1.0, 2.0, 3.0, 4.0, 5.0, 6.0, 6.22
    2. Windows: 1.0, 2.0, 3.0, 3.1, 95, 98, 2000, XP, VISTA, 7
    3. Linux: Linus Torvalds, Debian, RadHat, Mandriva, Ubuntu, UHU
    4. Egyéb: AmigaOS, MacOS, QNX

  6. Fogalmak, magyarázatok, példák
    1. Alapok: kommunikáció, közlemény, hír, információ, jel, adat, adatmennyiség, zaj, redundancia
    2. Adatvédelem: személyes adat, közérdekű adat
    3. Netikett: levelezési szabályok, levelezőlista szabályok, online beszélgetés
    4. Analóg és digitális jel: mintavételezés, kvantálás
    5. Számábrázolás: 2-es(bináris), 16-os(hexadecimális)
    6. Logikai műveletek: tagadás (NOT, negáció); összekapcsolás (AND, konjunkció); szétválasztás (OR, diszjunkció); kizáró vagy (XOR, exclusive or)
    7. Kódok: BCD, EBCDIC, ASCII, UNICODE, Morse-jelek, Baudot-kód
    8. Tömörítő eljárások: Huffman-algoritmus, RLE, LZW (Lemel-Ziv-Welch), RSA (Ron Rivest, Adi Shamir, Len Adleman)
    9. Titkosítás: Szkütalé, Polübosz, Caesar, Vigenére, Enigma, RSA, Digitális aláírás, PGP, SSH, SSL, IPSEC
    10. Színképzési modellek: RGB (Red-Green-Blue), CMYK (Cyan-Magenta-Yellow-Keycolor)
    11. Képkezelés: bittérképes, vektorgrafikus
    12. Neumann-elv: számítógép elvi vázlata, részei
    13. Memória: ROM, RAM
    14. Tárak: mechanikus, félvezető, mágneses(FDD,HDD), optikai(CD,DVD,Blue-Ray), egyéb
    15. Processzorok: CU(=Control Unit), ALU(=Arithmetic and Logic Unit), Regiszterek, CISC, RISC
    16. Csatolófelületek: ISA, EISA, VESA, PCI, AGP, IDE, ATA, SATA, SCSI, USB, IEEE1394
    17. Beviteli perifériák: billenytűzet, egér, érintőpad, digitalizáló tábla, fényceruza, botkormány, lapolvasó, mikrofon
    18. Monitorok: CRT, LCD, TFT
    19. Nyomtatók: mátrix, tintasugaras, lézer
    20. Operációs rendszer csoportosítása: kezelői felület szerint, felhasználók száma szerint, futtatható programok száma szerint
    21. Könyvtár hierarchia: fájl, mappa, főkönyvtár, alkönyvtár, abszolút/relatív elérés
    22. Állománykezelés: file-kiterjesztések, állományrendszer (FAT, NTFS, HPFS, EXT2, ISO9660, UDF)
    23. Vírusok: boot, állomány, makró, trójai, férgek, kémprogramok, védekezés
    24. Hálózatok: LAN, MAN, WAN, topológia(sín, csillag, gyűrű)
    25. E-mail: részei (Címzett, Tárgy, CC, BCC), programok (Outlook), online (FreeMail), emotikonok
    26. WWW alapok: IP-cím, URL, tematikus és kulcsszavas keresés
    27. WWW szolgáltatások: böngészők (Internet Explorer, Mozilla Firefox), e-mail, FTP, telnet, IRC, blog, ICQ, MSN, Skype
    28. Könyvtárak: csoportosítása, felépítése
    29. Dokumentumoktípusok: csoportosítása
    30. A könyv: részei, csoportosításai
    31. Könyvtári katalógus: betűrendes és tárgyi katalógusok, ETO

  7. Programozás, alapvető utasítások példákkal
    1. Algoritmizálás: szöveges leírás, folyamatábra elemei
    2. Imagine LOGO: eljárás
    3. HTML: alapvető TAG-ek
    4. Basic: értékadás, értékbekérés, értékkiírás
    5. Pascal: változó deklarálás, értékadás, ciklusok



Természetesen az itt felsorolt témakörökön túlmenűen bármilyen témából lehet készíteni ilyen projektet, egyetlen kikötésünk csupán az, hogy a téma számítógéppel kapcsolatos legyen! :-) Jaaaa és nem baj, ha érdekfeszítő is :-)



EGY KIS ÍZELÍTŐ A PROJEKTMUNKÁKBÓL


Neumann János

Konrad Zuse

Ada Byron

Rosette kő

A római számok

Kemény János

Babilónia

Blaise Pascal